Donderdag 7 september hebben we de Sealainn uit het water gehaald, voor de rit vandaag naar Woudrichem. Martin Kok heeft nieuwe voetbanken gemaakt voor ons en deze worden vandaag ingebouwd! De Sealainn is nog geheel origineel, en heeft dus nog de (zware) vloerdelen met voetsteuntjes zonder bandjes. Hierdoor kunnen we geen maximale roeislagen maken, en zijn we eigenlijk geen partij tijdens wedstrijden. Dus de lang gekoesterde wens gaat vandaag in vervulling! Kees gaat vrijdagochtend vroeg op pad richting Woudrichem, waar al snel wordt ontdekt dat de vooraf gemaakte voetbanken zijn gemaakt voor de 'wedstrijdconfiguratie' dus boegriem aan bakboord en slagriem aan stuurboord. De Sealainn heeft de originele opstelling; boegriem aan stuurboord en slagriem aan bakboord. Dus er moet vandaag meer verbouwd worden; riemen 2 & 3 zijn simpel om te wisselen, maar riem 1 & 4 niet omdat dan de dolplaten verkeerd zitten. Bovendien moet de helmstok van het roer ook worden gewisseld van stuurboord naar bakboord. Onder de zeer deskundige leiding van Martin wordt gestart met demonteren van de vloerdelen. Pfff... die wegen misschien wel 40 kg bij elkaar! Mede omdat ze regelmatig door en door nat zijn door regenwater. Er komt een nieuwe uitdaging aan het licht; de steunbalkjes voor de verwijderde vloerdelen zijn door- en door gelamineerd met polyester, dus niet simpel te demonteren. Met de nieuwe voetbakjes is geen rekening gehouden met deze onvoorziene steunbalkjes. Na reinigen met de hogedrukspuit zaagt Martin de steunbalkjes in en maakt de 4 voetenbanken netjes op maat. Ondertussen zet Kees de helmstok over van stuurboordzijde van het roer naar bakboordzijde. Verder wat andere klusjes als verlichting steun aanbrengen, verzetten afmeerkikkers en gaatjes in dolpennen boren tbv borgen pennen. Na een verfrissende pauze alle blanke delen hout in het polyester gezet, en de helmstok met polyester verlijmd aan het roer. Martin heeft (gelukkig) een professionele hogedrukreiniger, er bleek 200 Bar nodig om de ernstige aangroei van de boot te krijgen! De dure anti-fouling heeft blijkbaar weinig nut in het (warme) Veerse Meer, en bij Martin ligt nu een laag Zeeuwse wieren en schelpjes in de tuin (en Kees is ook van boven tot onder voorzien van een laag :-)) Rond 15:30 uur zitten alle klussen erop, de terugreis naar Zeeland kan beginnen…. Zondag onze eerste training met de nieuwe voetbanken en riemen-configuratie!
We danken Martin voor het maken van de voetbanken, de hulp bij alle verbouwingen en de vele tips voor verdere verbetering van boot & trailer!